Szeptember 23-án a Budapest Music Centerben Denis Bouriakov világhírű fuvolaművész és a Liszt Ferenc Kamarazenekar ad közös koncertet. Olvassátok el a művésszel készített exkluzív interjút!

Most lép fel első alkalommal Magyarországon? Milyen várakozással néz a Liszt Ferenc Kamarazenekarral közös munka elébe?

Tulajdonképpen nem ez lesz az első alkalom, hogy Magyarországon lépek fel. Gyerekként tehetséges újoncok egy csoportjával a '90-es évek közepén az országban koncerteztünk a New Names alapítvány jóvoltából. Ettől eltekintve, először fogok fellépni Magyarországon, mint már felnőtt hivatásos. Mivel Jean-Pierre Rampal felvételein nőttem fel, aki sokat játszott a Liszt Ferenc Kamarazenekarral, nem ismeretlen számomra a zenekar hangzásvilága. Meghallgattam néhány felvételt az utóbbi fellépéseikről is, az együttes pedig nagyon meggyőzőnek tűnt, zenei szempontból sok mondanivalóval. Kifejezetten várom már a közös munkát!

Számtalan átiratot készített már fuvolára. Ez milyen inspiráló hatással van a szakmai életére nézve?

A fuvola a mai formájában egészen új hangszernek számít, a vonósokkal összemérve. Az első fém fuvola mindössze 1847-ben készült! Ennek is köszönhető, hogy nem dúskálunk az olyan darabokban, amelyek teljes mértékben kiaknáznák a hangszerben rejlő potenciált. Van néhány pompás barokk és klasszikus darab, temérdek 20. századi, de a romantika korszakának repertoárja viszonylag hiányosnak mondható. Valószínűleg a Reinecke fuvolaverseny a legjobb concerto abból a korszakból. Emiatt döntöttem úgy, hogy átiratokat fogok készíteni. Szívesen játszom Sibelius, Saint-Saens és Csajkovszkij hegedűversenyeket, mert azokhoz foghatót nem találunk az eredetileg fuvolára írt repertoárban. Saint-Saens Bevezetés és Rondo Capriccioso című műve, amit a Liszt Ferenc Kamarazenekarral közösen fogunk eljátszani a koncert végén, tulajdonképpen a legelső átirataim egyike. Véleményem szerint egészen lenyűgöző és természetes hatást kelt fuvolán, miközben, a jellegét tekintve, kissé eltér a hegedűtől. Az ehhez hasonló átiratok sokat tettek hozzá a fejlődésemhez zenészként. Az összetett hegedűdarabok értelmezése az intellektus, az érzelmek és a technika szempontjából jóval nehezebb a legtöbb fuvolára írt műnél. Azt hiszem, az átiratoknak köszönhetően még inkább ura vagyok a hangszernek, amit a fuvoladarabok esetén is igyekszem megmutatni.

Mesterkurzusokat is tart. Az Ön számára miért fontos a tudás megosztása a többi kollégával és a fiatalokkal?

Szerintem a tanítás az egyik legfontosabb aspektusa a művészlétnek. Való igaz, hogy bizonyos dolgokat csak az idő múltán, tapasztalatok révén lehet megérteni vagy átérezni, de ha az ember gyerekkorában egy inspiráló tanár kezei közé kerül, azzal világok nyílhatnak meg előtte. Én temérdek alkalommal kerültem William Bennett hatása alá, amikor nála tanultam Londonban. Számára teljesen egyértelmű és rutin dolgokról mesélt, nekem mégis nagyon sokat jelentettek. Diákként az új információk és érzések felfedezése izgalmas élményt nyújtott. Folyamatosan tanulunk, ráadásul az idő előrehaladtával belőlünk lesz saját magunk legfőbb tanítómestere. Élvezem a tanítást, és hogy átadhatom az elmúlt 30 év során szerezett ismereteimet a fuvolajátékot illetően. Valakit hozzásegíteni ahhoz, hogy fejlődjön, s hogy jobban szóljon, a tanár és a diák számára egyaránt hálás feladat. Amikor világszerte mesterkurzusokat tartok, mindig lenyűgöznek a különböző szokások és a helyi "divat". Magyarország számtalan kiváló fuvolaművészt adott már a világnak, úgy rémlik, szinte mindig volt magyar döntős azokon a versenyeken, amiken én is indultam. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy játszanak a 21. század ifjú tehetségei Budapesten!

A koncerttel kapcsolatos további információ és jegyvásárlás ITT