Pusker Júlia hegedűművész a 20. századi zeneirodalom egyik legérdekesebb hátterű alkotását játssza zenekarunkkal a május 13-i hangversenyen. A Bartók- és Kodály-kortárs német zeneszerző, Karl Amadeus Hartmann kompozíciója, a Concerto funèbre 1939-ben keletkezett. A szólistával a Kultúra.hu beszélgetett.
Hartmann szemben állt a nácizmussal, ezért darabjait „degeneráltnak” minősítették és betiltották. A hegedűre és vonószenekarra írt Concerto funèbre partitúráját Svájcba csempészték, és az ősbemutatója St. Gallenben, 1940. február 29-én volt. Korábban is játszottad már a művet?
Először fogom megszólaltatni; örültem is Tfirst Péter koncertmester kezdeményezésének, hogy minél többet próbáljunk. Amikor a koncertműsorról beszéltünk, én javasoltam ezt a méltatlanul keveset hallható, gyönyörű kompozíciót a Liszt Ferenc Kamarazenekarnak.
Minél többet szeretnél próbálni.
Alaposan átnéztem a partitúrát, nemcsak a saját szólamomat, hanem a zenekarét is, és mondhatom, roppant nehéz dolguk van. Bizonyos helyeken talán még nehezebb, mint a szólóhegedűnek. A darab nagy precizitást és technikai felkészültséget igényel, nagyon várom a közös munkát. Kíváncsi vagyok, mert a zenekarnak és a magam számára egyaránt kihívásnak ígérkezik.
Szerintem fontos, hogy a magyar közönséget megismertessük olyan művekkel, amiket nem ártana többször hallani. Ha az ember gyakrabban hall vagy lát egy alkotást, többet ért belőle. Nem kell megijedni, ha egy-egy koncertről úgy jön ki, hogy átérzi ugyan egy kompozíció gyönyörűségét, de teljesen még nem fogadta be. Én is jártam már így, egyszer beszéltem erről az egyik tanárommal. Valamelyik operáról volt szó, mert úgy jöttem ki az előadásról, hogy még nem értek belőle mindent. Azt kérdezte: ugyan miért vártam azt, hogy már első alkalommal teljesen feltárul. Hallgassam meg többször is, majd akkor fog kiteljesedni az alkotással való kapcsolatom. Ez olyan tanács volt, ami sokszor eszembe jut, amikor valamilyen darabot hallok, tanulok, első alkalommal játszom. Nincs ok a türelmetlenségre: a megértés hosszabb folyamat, időt kell hagyni neki.
A teljes cikk IDE kattintva olvasható.